قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با بیماری کبد چرب ارتباط دارد

6  دسامبر 2021- بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک((MAFLD[1] یک چالش رو به رشد بهداشت جهانی است و بار اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد. اکنون، یک مطالعه ی اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ، ارتباط بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوای محیط و MAFLD را شناسایی کرده است. دانشمندان در مجله هپاتولوژی، مجله ی رسمی انجمن اروپایی مطالعه ی کبد، گزارش دادند که این ارتباط با شیوه ی زندگی ناسالم و وجود چاقی در ناحیه ی مرکزی بدن، تشدید می شود.

بروز MAFLD از دهه 1980 به طور پیوسته افزایش یافته است و در حال حاضر یک چهارم جمعیت جهان و اکثر بیماران مبتلا به دیابت بزرگسالان را تحت تأثیر قرار داده و بار جهانی قابل توجهی را به همراه دارد. در آسیا، MAFLD بین سال‌های 2012 تا 2017 به میزان 40 درصد افزایش یافت. این بیماری که قبلاً به عنوان بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شناخته می‌شد، ممکن است به بیماری‌های کبدی مرحله نهایی مانند سیروز و سرطان کبد، پیوند کبد و مرگ مرتبط با کبد پیشرفت کند.

انبوهی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که تنفس آلاینده های موجود در هوا ممکن است خطر ابتلا بهMAFLD  را افزایش دهد. برای مثال، قرار گرفتن در معرض ذرات ریز آلاینده ممکن است باعث ایجاد یک فنوتیپ مشابه استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) شود، متابولیسم گلوکز کبدی را مختل کند و فیبروژنز کبدی را تقویت کند.

دکتر زینگ ژائو، محقق ارشد دانشکده بهداشت عمومی غرب چین و بیمارستان چهارم چین غربی، در دانشگاه سیچوان، توضیح داد: اپیدمی MAFLD مربوط به تغییرات محیطی و سبک زندگی است که همراه با صنعتی شدن سریع در سراسر جهان، به ویژه در بسیاری از کشورهای آسیایی رخ داده است. تعداد فزاینده ای از مطالعات نشان داده اند که آلودگی هوای محیط، که بزرگترین مشکل زیست محیطی ناشی از صنعتی شدن است، ممکن است خطر اختلالات متابولیک مانند مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی و بیماری های مرتبط مانند دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را افزایش دهد. با این حال، شواهد اپیدمیولوژیک برای این ارتباط محدود بود، بنابراین ما این تحقیق را برای بهبود درک خود از اثرات آلودگی هوا بر سلامت انسان و همچنین کمک به کاهش بارMAFLD ، انجام دادیم.

محققین یک مطالعه اپیدمیولوژیک را در مورد نقش بالقوه ی آلودگی هوای محیط در بروز خطرMAFLD  در میان حدود 90هزار بزرگسال در چین بر اساس نظرسنجی پایه از گروه چند قومیتی چین(CMEC)  انجام دادند، یک مطالعه ی هم گروهی آینده نگر که از نزدیک به 100هزار شرکت کننده در جنوب غربی ثبت نام کرد. نظرسنجی CMECدر چین از سال 2018 تا 2019، اطلاعات شرکت‌کنندگان شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، عادات سبک زندگی، و تاریخچه مرتبط با سلامتی را از طریق مصاحبه‌های شفاهی انجام‌شده توسط کارکنان آموزش دیده جمع‌آوری کرد و متعاقباً آنتروپومتریک، نمونه‌های زیستی (خون، ادرار و بزاق) و داده‌های تصویربرداری را ارزیابی نمود.

محققان دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است احتمال ابتلا بهMAFLD  را افزایش دهد، به ویژه در مردان، افراد سیگاری و مصرف کننده الکل و افرادی که رژیم غذایی پرچرب مصرف می کنند. رفتارهای سبک زندگی ناسالم و تجمع بیش از حد چربی در ناحیه ی شکم ممکن است این اثرات مضر را تشدید کند.

دکتر ژائو و همکارانش اظهار داشتند: یافته‌های ما به شواهد رو به رشد در مورد اثرات مخرب آلودگی محیط بر عملکرد متابولیک و اندام‌های مرتبط اضافه شد. با این حال، به نظر نمی‌رسد فعالیت بدنی ارتباط بین آلودگی هوا و MAFLD را اصلاح کند. پیشنهاد می‌کنیم در مطالعات آینده بررسی شود که آیا زمان، شدت و شکل فعالیت بدنی می‌تواند اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش دهد یا خیر.

محققان پیشنهاد کردند که آلودگی هوا باید به عنوان یک عامل خطر قابل تغییر برایMAFLD ، در نظر گرفته شود. جمعیت های در معرض خطر باید از کیفیت هوا در مناطقی که در آن زندگی می کنند، آگاه باشند و فعالیت های خود را طوری برنامه ریزی کنند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را به حداقل برسانند.

در یک سرمقاله همراه، دکتر ماسیمو کلمبو، از مرکز کبدی بیمارستان  San Raffaele، در میلان، ایتالیا، و پرفسور رابرت باروکی، از دانشگاه پاریس، خاطرنشان کردند که ارزیابی عوامل اصلی مرگ و میر در سرتاسر جهان توسط WHO نشان داده است که آلودگی جهانی در صدر این فهرست و بالاتر از سیگار، مصرف الکل و بیماری‌های عفونی عمده قرار دارد، و آلودگی هوا، حیاتی‌ترین مؤلفه آلودگی جهانی، احتمالاً مسئول میلیون‌ها مرگ در سال در سراسر جهان است.

دکتر کلمبو و دکتر باروکی اظهار داشتند: انتظار می‌رود توصیف بهتر اکسپوزوم کبد، پیشگیری و مشاوره احتیاطی را بهبود بخشد. در واقع، در حالی که فعالیت بدنی همراه با رژیم غذایی سالم به عنوان یک رکن اولیه در مبارزه با عوارض ناشی از سندرم متابولیک، از جمله MAFLD، محسوب می شوند، این موضوع که آلودگی محیط می‌تواند خطر MAFLD را تشدید کند، ممکن است سرنخ‌های جدیدی را برای اصلاح مشاوره با این بیماران ارائه دهد، به عنوان مثال با توصیه به جمعیت‌های پرخطر برای قرار گرفتن کمتر در معرض محیط‌های آزاد با سطح بالایی از آلودگی، همانطور که به بیماران مبتلا به بیماری آسم شدید توصیه می‌شود. همچنین این یافته ها، یک انگیزه اضافی برای تصمیم گیرندگان برای تسریع تلاش ها برای انطباق با دستورالعمل ها و محدودیت های WHO در مورد آلودگی هوا است، زیرا آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای اروپا و سراسر جهان هنوز بسیار بالاتر از محدودیت های سازمان بهداشت جهانی است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/12/211206220046.htm

 



[1] Metabolic-associated fatty liver disease